ELS OPSOMER


Els Opsomer 1968 dogumlu, Brüksel’de yasiyor ve çalisiyor. Video sanatçisi, fotografçi ve grafik tasarimci olarak çalisan Opsomer’in sürekli genisleyen kentsel imgeler arsivi, arsive eslik eden metinlerle beraber küresellesen gerçekligimizi yeniden yorumluyor ve içerdigi kisisel bütünlük kavramini ortaya çikarip sorguluyor. Opsomer, Rijksakademie Amsterdam’da konuk sanatçi olarak çalisti (1996-1998); Courtisane (2007) ve Belçikali Genç Ressam (1997) ödüllerini aldi. Sanatçi Mondophrenetic™’in (multimedya enstalasyon) kurucularindan biri ve Time Suspended/Askiya Alinmis Zaman (2004), Be my guest... forever/Misafirim ol... sonsuza dek (2005) ve Wrapped/Sarili (2000) adli sanatçi kitaplarinin yazari. E-flux video arsivine de dahil olan çalismalari Parachute, SiteMagazine, CameraAustria ve AS dergilerinde yer aldi. Son dönem kisisel sergileri arasinda “Loop videoart/Döngü video sanati” (Barselona, Ispanya, 2007), “Shadows and Snow/Gölgeler ve Kar”, Erna Hecey Galerisi (Brüksel, Belçika) “_imovie [1-2-3]_”, MACs Grand Hornu, “Time Suspended/Askiya Alinmis Zaman”, Kunsthall (Bergen, Norveç) “Witte de With” (Rotterdam, Hollanda, 2004-2005) sayilabilir. Opsomer, Brüksel’de ENSAV La Cambre’da ders veriyor.

Hayatta Kalma Mücadelesinin Gölgeleri/Etrafimda [AKM için]
Berlin Honecker Sarayi ve Brüksel Martini Kulesi'ne, ve unutmak istedigimiz her seye, saygiyla.

Els Opsomer’in yerlestirmesi, AKM’nin kaderini arastirdigi bir slayt gösterisi, imgeler ve kitaplar sundugu bir arastirma masasindan olusuyor. Bina, modern Türkiye ütopyasinin simgesi oldugundan AKM’yi yikma önerisi bir tartisma konusu haline gelmis durumda. Opsomer mimarinin zamanin ruhunu nasil yakaladigiyla ve günümüzde ütopya fikrine nasil yaklastigimizla ilgileniyor. Yaklasimi sosyolog Marc Augé’nin non-lieux/yer-olmayan kavramiyla benzerlik tasiyor, sanatçi topluluk ruh halini kesfetmek için mimari imgeler kullaniyor. Istanbul’daki masa zor konularda düsünmenin gerekliligini ve serinkanli analiz ihtiyacini simgeliyor. Ziyaretçi masaya oturup konuyu serbestçe sorgulayabiliyor. Bosna-Hersek, Filistin ve Azerbaycan gibi çatisma bölgelerinde bulundugu süreler içerisinde sanatçi, çatismalarin son bir hayatta kalma mücadelesi stratejisi olarak yaratici süreci nasil güçlendirdigini tecrübe etmis. Gerçeklik bambaska bir hikâyeye isaret etse de, çeliskili bir biçimde umut ve iyimserligin her yerde mevcut oldugunu görmüs. Baska bir zamandan artakalanlari simdiye dair duyulan inanç yitimiyle iliskilendiren Opsomer, bu durumun karmasik bir gerçekligi kavramaya yardim edip edemeyecegini inceliyor. Hazirladigi görsel denemeler aci veren konularda izleyiciyi rahatlatiyor ve konunun kavranmasina olanak sagliyor.