SANJA IVEKOVIC


Sanja Ivekovic 1949'da Zagreb'de dogdu, Hirvatistan'da yasiyor ve çalisiyor. Foto-kolaj, video, performans ve enstalasyonlarini 1970’lerin ortalarinda sergilemeye basladi. Günlük hayatin ritüellerinin popüler kültürden nasil etkilendigini arastiran ve kendini her zaman erkek bakisin içine yerlestiren Ivekovic, cinsellik ve cinsiyeti siyasi baglamda konumlandiriyor. 1990’larda, sosyalist rejimlerin çöküsü ve kapitalizmin ve pazar ekonomisinin hayat kosullari, özellikle de kadinlarin hayat kosullari karsisindaki zaferinin sonuçlari hakkinda çalismalar gerçeklestirdi. Son dönem sergileri arasinda “Documenta 12”; “General Alert/Genel Alarm”, Fundacio Antoni Tapies, Gothenburg Konsthall (2007); Kölnischer Kunstverein, “Public Cuts/Kamu Harcamalarinda Kisitlamalar”, Galerija P74, (Ljubljana, 2006); “Open Systems: Rethinking Art c. 1970/Açik Sistemler: 1970 Itibariyle Sanati Yeniden Düsünmek ”, Tate Modern (Londra, 2005); “Die Regierung/Iktidar”, Secession (2005); “Women’s House/Kadinlarin Evi”, Palazzo Ferreri (Cenova, 2004); Documenta 11 (Kassel, 2002); “Personal Cuts/Kisisel Harcamalarda Kisitlamalar”, NGBK (2002); Galerie im Taxispalais (Innsbruck, 2001); “After the Wall/Duvardan Sonra”, Moderna Muset (1999/2001); Manifesta 2 (Luxembourg, 1998) sayilabilir.

Dikkat: Kadinlar Isbasinda!

“Dikkat: Kadinlar Isbasinda!”da Ivekovic trafik isaretlerinde kullanilan kaliplasmis toplumsal cinsiyet temsillerinin yapisini bozuyor ve böylelikle toplumsal cinsiyet merkezli isbölümüne yönelik feminist elestiriyi öne çikariyor. Bu proje için sanatçi, elinde kürek tutan erkek figürünü gösteren (sokakta çalisma oldugunu anlatma amaçli) alelade trafik isaretini, kürek tutan kadin figürünü gösterecek sekilde degistiriyor. Bu trafik isaretiyle birlikte, kadinlarin ne kadar çok ücretsiz ev isi yaptigini vurgulayan bir altyazi de sergileniyor. Ilk olarak Ljubljana’da Komenskega Sokagi’yla Resljeva Sokagi’nin kavsagina yerlestirilen çalisma, simdi IMÇ Bloklari’nin önünde, Atatürk Bulvari üzerinde sergileniyor.