LEE BUL


Lee Bul 1964’te Kore’de dogdu, Seul ve New York’ta yasiyor ve çalisiyor. 1980’lerin sonundan bu yana performans, heykel ve multimedya enstalasyon alanlarinda çalisti; teknolojinin yükselisinin maddi ve toplumsal sonuçlariyla ilgilendi. “Mon Grand Récit: weep into stones.../Büyük Hikâyem: Agla taslara...” (2005) adli yapiti, tarihin teleolojik ilerlemesine duydugumuz inancin arkasindaki çeliskili dürtüleri sorguluyor. Ütopyaci özlem ve basarisizliklarin yaratici bir topografyasi olan bu yapit, modernitenin ilerlemeci zorunluluklarinin hayaletleri üzerine derin bir düsünceyi temsil ediyor. Lee Bul’un kisisel müze sergileri arasinda Domus Artium (Salamanca, 2007), Govett-Brewster Sanat Galerisi (New Plymouth, 2005), Çagdas Sanat Müzesi (Sydney, 2004), Çagdas Sanatlar Merkezi (Glasgow, 2003), Power Plant (Toronto, 2002), Le Consortium (Dijon, 2002) ve New Museum of Contemporary Art (New York, 2002) yer aliyor. Sanatçi 2007 Kasim’inda Paris’te Fondation Cartier’de yeni çalismalarini bir araya getiren bir kisisel sergi açacak.

Büyük hikâyem: Agla taslara...

* Lee Bul’un önemli çalismalarindan biri olan “Büyük Hikâyem: Agla taslara...” sanatçinin heykel üretiminde yeni bir gelismeye isaret ediyor. Tutkulu, yayilan ve parçalanmis bu yapit toplu ütopyaci özlemlerin (ve basarisizliklarin) sanatçinin bireysel hafizasi ve algisiyla kaynasmis topografik bir hikâyesini olusturuyor. Son on bes yilda gerçeklestirdigi birçok çalismada oldugu gibi, gerçek ve ideal, asagilik ve güzel, bayagi ve yüce arasindaki karmasik diyalektik iliskiyi derinlemesine tariyor. Birbirine hiç benzemeyen malzemelerin, görsel bilesenlerin ve kültürel referanslarin sentezini uç noktaya götüren “Büyük Hikâyem” kasitli olarak çeliskili, ve ütopyaci projelerin bastan belli kullanilmaz hale gelis ve çürüyüslerinin izleriyle yüzlestigi hayali bir alani isgal ediyor. “Büyük Hikâyem: Agla taslara...” zorunlu olarak eksik ve öznelligi derin bir dünyanin hikâyesini sunuyor, masumiyeti elinden alinmis ama hâlâ, sadece tilsimli geçmisimizin enkazina soguk bir bakis firlatmaya hazir olanlar için de olsa, aydinlanma, hatta askinlik olasiligina tutunan bir dünya bu.

* Bu metin Art Unlimited/Sinirsiz Sanat, Art 36, Basel, Isviçre, Haziran 15-20, 2005'in brosüründen bir alintidir.