CHEN CHIEH-JEN


Chen Chieh-jen 1960’da Tayvan’in Taoyuan sehrinde dogdu, Taipei’de yasiyor. 1980’lerdeki sikiyönetim boyunca protest performanslariyla siyasi rejime karsi çikti. 1990’larda ayrimcilik uygulanan halklarin tarihiyle veya marjinal alanlarin kosullariyla “baglanti kuran” sanat projeleri gerçeklestirmeye basladi. 1996’da bilgisayar grafik programlari ve video enstalasyonlari kullanmaya basladi, siyah-beyaz dijital görüntü serisi “Revolt in the Soul & Body/Ruh ve Bedende Isyan” adli yapitinda ve 2002 tarihli filmi “Lingchi”de tarihsel cezalandirma imgelerini “fotografi çekilenlerin tarihi” üzerine düsünmek amaciyla degistirdi. “Factory/Fabrika” (2003) ve “Bade Area” (2005) adli filmlerinde ise küresellesmenin yerel etkisine dikkat çekti. “The Route/Yol”da (2006) limanlarin özellestirilmesine karsi liman isçilerinin dünya çapinda yürüttügü mücadeleyi yansitan hayali bir grevi canlandirdi. Chen’in yapitlari Venedik (2005, 1999), Sao Paolo (1998), Lyon (2000), Sydney (2006) ve Liverpool (2006) bienallerinde yer aldi.

Rota

Arka planinda dok isçilerinin dünyanin dört bir tarafinda liman özellestirmelerine direnisi bulunan bu çalisma, dok isçileri tarafindan boykot edilince demirleyecek bir liman bulamayan ve sonunda Tayvan’daki Kaohsiung Limani’na ulasan Neptune Jade isimli kargo gemisinin gerçek hikâyesine dayaniyor. Chen Chieh-jen filminde olayin sonunu degistiriyor, ve bu yeni sonda Kaohsiung Limani’ndaki isçiler dünya çapindaki dok isçileri direnis hareketiyle dayanismaya girerek, gemi kendi kiyilarina ulastiginda boykotu devam ettiriyorlar.

Devam Eden

Bu filmin basrollerinde sanatçinin iki arkadasi var. Biri 85 katli bos bir gökdelende çalisiyor. Digeri ise yillardir sol hareketlerin ve küresellesme karsiti faaliyetlerin içinde olan bir ögrenci. Çalisma, bu iki arkadasin hayattaki konumlari araciligiyla, Tayvan’in “modernlesme” sürecindeki hayalleriyle yanilsamalarini ve yerel Tayvan siyasetini sekillendiren farkli ulusal ideolojiler arasindaki çözümsüz mücadeleyi yansitiyor.

Bade Bölgesi

Bu film Tayvan’in Taoyuan eyaletindeki Bade Bölgesi’nde çekildi. Chen Chieh-jen civardaki mevsimlik isçileri bölgede gezinmek ve mülkiyetle ilgili anlasmazliklar yüzünden mahkeme tarafindan mühürlenmis is merkezlerine ve fabrika alanlarina girmek üzere davet etti. Film, bu alanlarda birakilmis nesneleri mevsimlik isçilerin bakis açisindan inceleyerek, Tayvan’da küresellesmenin girdabi içinde terk edilmis issiz yerler ve bos araziler üzerine düsünüyor.