LIA CHAIA


Lia Chaia 1978’de São Paulo’da dogdu, çalismalarini yine bu sehirde sürdürüyor. Fotograf, performans, enstalasyon ve video gibi yöntemler kullanarak çalisan sanatçinin son dönem kisisel sergileri arasinda, “Via Invertida”, Galeria Vermelho (São Paulo, Brezilya, 2006), “Fauna”, Paço das Artes (São Paulo, Brezilya, 2006), ”Entre Vias”, Museo Laboratorio di Arte Cont. dell'Università di Roma (Roma, Italya, 2006), Lia Chaia-Centre de Creation Bazouges la Perouse (Fransa, 2005) ve “Experiências com o corpo”, Inst. Tomie Ohtake (São Paulo, Brezilya, 2002) sayilabilir. Katildigi son dönem grup sergileri arasinda ise “Jardim do Poder”, CCBB (Brezilya, 2007), Geração da virada-Inst. Tomie Ohtake (São Paulo, 2006), IVAM-Institut Valencià d'Art Modern (Valencia, Ispanya, 2006), “Urban Scapes/Kentsel Uzamlar”, DNA (Berlin, Almanya, 2006), 5. Uluslararasi Liége Bienali (Belçika, 2006), “MAM (na) OCA”, Oca (São Paulo, Brezilya, 2006), “Choque”, Galeria Garash (Mexico City, 2005), “Marking Time”, LACE - Los Angeles Çagdas Sergileri (ABD, 2005) bulunmaktadir.

Biri digerini yutar

Lia Chaia’nin çalismasi kendi bedeni ve kent üzerine kurulu. “Minhocão”, sanatçinin São Paulo’nun Bati Yakasi’ni sehir merkezine baglayan ayni isimdeki (resmi ismi Elevado Costa e Silva olsa da) yaklasik üç kilometre uzunlugunda dolambaçli köprü otoyolun etrafindaki binalarin imgelerini kustugu bir video. 1970’te insa edilen Minhocão kent manzarasinin niteligini bozan feci bir proje. Su anda otoyol Pazar günleri trafige kapali tutuluyor ve park olarak kullaniliyor, böylece arabalarinda yol boyunca siralanan binalarin üçüncü kat pencerelerinin yanindan gazlayarak geçen soförlerle yayalar ve evsizler arasindaki normal zitlasmalar ortadan kaldiriliyor. Otoyolun takma isminin Portekizce’deki anlami ‘dev solucan’ yani, genellikle nemli ve verimli toprakta bulunan hermafrodit halkali. Bu canlinin uzun yapisini bagirsaklarla karsilastirmak mümkün. Videoda sanatçi bazi binalari yutmus olan ve simdi onlari dünyaya geri verecek (bagirsaklari belki Minhocão kadar büyük) bir dev kiligina bürünüyor. Bu bir bakim gerçeküstü ölçek degisikligi sehre müdahale etme ve sehri baska bir sekle sokma rüyasini, ve ayni zamanda tek bir kisinin bunu asla gerçekten yapamayacaginin farkindaligini temsil ediyor - özellikle de São Paulo gibi, her seyi yutuyormus gibi görünen devasa bir metropolde. (Cauê Alves)
Ingilizce çeviri John Norman