URSULA BIEMANN


Ursula Biemann 1955’te Zürih’te dogdu, Zürih’te yasiyor ve çalisiyor. Meksika ve daha sonra New York’ta SVA’da ve Whitney ISP’de (1988) ögrenim gördü. Biemann, jeopolitik yerinden edilmenin ve göçmen emegin cinsiyetlendirilmesi üzerine çalisan bir sanatçi, kuramci ve küratör. Istanbul’un kentsel siyaseti hakkindaki ortak proje “Kültür”e (1997) ve “Magrip Baglantisi”na (2006) ön ayak oldu. ABD-Meksika siniri boyunca küresellesme süreçleri hakkindaki video makalesi “Performing the Border/Siniri Gerçeklestirmek”in (1999) ardindan “Writing Desire/Arzuyu Yazmak” (2000), “Remote Sensing/Uzaktan Hissetme” (2001), “Europlex” (2003) ve “Contained Mobility/Bastirilan Hareketlilik” (2004) projeleri geldi. Son dönem çok kanalli video projeleri arasinda, “Black Sea Files/Karadeniz Dosyalari” (2005) ve “Sahara Chronicle/Sahra Günlügü” (2006) yer aliyor. 2007 sergileri arasinda, “This Is My Place/Burasi Benim Yerim”, Kunstverein Hamburg, “Zona-B”, Tapies Vakfi (Barcelona), Peacock Görsel Sanatlar (Aberdeen), “Port City”, Arnolfini (Bristol), Moskova Bienali, “The Maghreb Connection/Magrip Baglantisi”, Townhouse Galerisi Kahire ve Centre d'Art Contemporain (Cenevre), TEK Festivali (Roma), Selanik Bienali, FID Marsilya, “Devenir Europe/Avrupalasmak”, Centre Suisse (Paris) ve “Lines of Sight/Görüs Hatlari”, ACCA (Las Palmas) sayilabilir.

Karadeniz Dosyalari

“Karadeniz Dosyalari” Hazar petrol cografyasi hakkinda bir alan arastirmasi: dünyanin en eski petrol çikarma bölgesi. Hazar ham petrolünü Bati’ya pompalayacak, Kafkaslardan ve Türkiye’nin dogusundan geçen yeni dev yeralti boru hattinin insaat sürecine taniklik ediyor. Bakü’deki kaynak alaniyla Türkiye’nin Akdeniz kiyilarini birlestiren hat video boyunca ilerleyen ana çizgi. Ancak videonun hikayesi düz bir çizgi üzerinde ilerlemiyor. Bölgedeki büyük oyuncularin etrafindan dolasarak dikkatini çok sayidaki ikincil manzaraya yöneltiyor. Petrol sirketlerinin ve petrol politikacilarinin tekil ve muktedir belirleyici eylemlerini yerinden eden daha genis bir insan cografyasina katkida bulunan, boru hatti bölgesinde hayatlarini sürdüren petrol isçileri, çiftçiler, mülteciler ve fahiseleri yakindan görüyoruz. Karadeniz havzasi Sovyet-sonrasi ülkelerden getirilen kadin göçmen trafiginin büyük ticaret alanlarindan biri olarak biliniyor. Sermaye ve kaynak akisi, bölgedeki insan hareketiyle yakindan baglantili. Antropolog, gazeteci ve gizli istihbarat elemanlarinin alan arastirmalarindan da faydalanan Karadeniz Dosyalari alandaki sanatsal yöntemler ve, bilginin ve görsel zekânin nasil saptandigi, dolasima sokuldugu veya kisitlandigi hakkinda yorumda bulunuyor.